„Powtórka przed maturą” to cykl projekcji filmowych na życzenie dla uczniów i uczennic szkół średnich. Proponowane filmy są m.in. ekranizacjami ambitnych lektur szkolnych, mogą ilustrować wątki i motywy często pojawiające się na maturze z języka polskiego oraz historii, lub posłużyć jako filmowy kontekst do omawiania wybranych tematów z podstawy programowej przedmiotów humanistycznych w szkołach średnich. Każdy seans poprzedzony jest angażującym uczniów i uczennice interaktywnym mini wykładem (trwającym około 20-30 minut) stanowiącym podsumowanie i usystematyzowanie wiedzy z danej dziedziny w kontekście oglądanego filmu. „Powtórka przed maturą” może stanowić atrakcyjną formę wsparcia uczniów i uczennic (oraz nauczycieli) szkół średnich w przyswajaniu (i przekazywaniu) niełatwej wiedzy, nie tylko przed egzaminem maturalnym.
Zestaw filmów do wyboru:
1. „Potop Redivivus” (reż. Jerzy Hoffman, 1974, czas trwania filmu: 2 godz. 57 min.)
lekcja: j. polski, historia
kluczowe zagadnienia: pozytywizm, Henryk Sienkiewicz, trylogia, ekranizacja i adaptacja, film kostiumowy i historyczny, motyw przemiany bohatera, wątek szlachty polskiej
2. „Chłopi” (reż. Dorota Kobiela Welchman, Hugh Welchman, 2023, czas trwania filmu: 1 godz. 56 min.)
lekcja: j. polski, historia sztuki, plastyka
kluczowe zagadnienia: Młoda Polska, Władysław Reymont, ekranizacja i adaptacja, Literacka Nagroda Nobla, chłopomania, animacja malarska, malarstwo młodopolskie, motyw femme fatale, motyw zakazanej miłości, obraz natury
3. „Strefa interesów” (reż. Jonathan Glazer, 2023, czas trwania filmu: 1 godz. 46 min.)
lekcja: j. polski, historia, etyka, edukacja obywatelska
kluczowe zagadnienia: literatura i filmy obozowe, obóz koncentracyjny w Auschwitz, zagłada Żydów, ideologia nazistowska, system totalitarny, propaganda, system wartości, banalność zła, postać Rudolfa Hossa, codzienne życie w obliczu zagłady
4. „Kos” (reż. Paweł Maślona, 2023, czas trwania filmu: 1 godz. 58 min.)
lekcja: historia, j. polski, edukacja obywatelska
kluczowe zagadnienia: film kostiumowy i historyczny, alternatywna wersja historii, rewizjonizm historyczny, motywy westernowe, Tadeusz Kościuszko, insurekcja kościuszkowska, wizerunek szlachty polskiej i mit o własnej wielkości, figura chłopa pańszczyźnianego
5. „Fabelmanowie” (reż. Steven Spielberg, 2022, czas trwania: 2 godz. 30 min.)
lekcja: j. polski, godzina wychowawcza
kluczowe zagadnienia: motyw figury dziecka, obraz rodziny i skomplikowanych relacji rodzinnych, autobiografizm, Steven Spielberg, pasja i hobby, dojrzewanie i dorastanie, autotematyzm, magia kina, symbolizm, filmoterapia
6. „Czerwone Maki” (reż. Krzysztof Łukaszewicz, 2024, czas trwania filmu: 2 godz. 2 min.)
lekcja: historia, j. polski, edukacja obywatelska
kluczowe zagadnienia: film wojenny, filmowa historia Polski, II wojna światowa, wojska alianckie, generał Władysław Anders, bitwa pod Monte Cassino, patriotyzm, heroizm, motyw przemiany bohatera
7. „Bogowie” (reż. Łukasz Palkowski, 2014, czas trwania: 2 godz. 1 min.)
lekcja: biologia, historia, j. polski, edukacja zdrowotna
kluczowe zagadnienia: film biograficzny, postać Zbigniewa Religi, transplantologia, przeszczep serca, obraz życia w PRL-u, protagonista, motyw prometejski, motyw lekarza w literaturze i sztuce, etyka pracy lekarza, motyw self-made mana
8. „Simona” (reż. Natalia Koryncka-Gruz, 2022, czas trwania filmu: 1 godz. 31 min.)
lekcja: biologia, geografia, edukacja obywatelska
kluczowe zagadnienia: film dokumentalny, materiały archiwalne, postać Simony Kossak, ekologia, Puszcza Białowieska i Białowieski Park Narodowy, ekosystem, ochrona przyrody, rodzina Kossaków, rola tradycji rodzinnych, kultura kontra natura
9. „Johnny” (reż. Daniel Jaroszek, 2022, czas trwania filmu: 1 godz. 59 min.)
Lekcja: j. polski, religia, etyka, filozofia
kluczowe zagadnienia: film biograficzny, postać ks. Jana Kaczkowskiego, motyw przemiany bohatera, postać księdza w literaturze i sztuce, autorytet, różne postawy człowieka wobec cierpienia, śmierci i nieuleczalnej choroby, pokonywanie własnych ograniczeń
10. „Civil War” (reż. Alex Garland, 2024, czas trwania: 1 godz. 49 min.)
lekcja: j. polski, etyka, filozofia, plastyka, edukacja obywatelska
kluczowe zagadnienia: siła fotografii, fotografia wojenna, political-fiction, motyw drogi w filmie i literaturze, „Jądro ciemności” Josepha Conrada jako kontekst literacki, etyka pracy reportera, motyw silnej kobiecej postaci, wątki dystopijno-apokaliptyczne, motyw przemiany bohatera
Prowadzenie: Kamila Kołacz – absolwentka Filmoznawstwa i Wiedzy o Nowych Mediach na Uniwersytecie Jagiellońskim. Na co dzień pracuje w kinie Sfinks Ośrodka Kultury Norwida jako specjalistka ds. edukacji filmowej. Prelegentka i edukatorka filmowa, animatorka kultury. Przez 5 lat pełniła funkcję PR Managera Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „ETIUDA&ANIMA”, prowadziła zajęcia z filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Autorka naukowo-popularnych tekstów publikowanych m.in. na łamach czasopisma filmowego „Ekrany”.
Zapisy: Kamila Kołacz k.kolacz@okn.edu.pl, sfinks@okn.edu.pl, tel. 12 644 27 65 w. 32
Cena: 1 os. / seans (grupy od 30 osób) – 25 zł
Materiały do zajęć w cenie: tak
Dla szkół średnich
Terminy: od października 2025 do czerwca 2026
Miejsce: Kino Sfinks, os. Górali 5, Kraków – Nowa Huta
Rodzaj zajęć: grupowe
Liczba dostępnych miejsc w grupie: 98
Uwagi:
- Projekcje są realizowane dla grup liczących minimum 20 osób. W przypadku gdy grupa liczy mniej niż 20 osób należy zapłacić kwotę uwzględniającą 20 osób.
Informacje na temat dostępności: Zajęcia odbywają się na parterze w sali kinowej przy przygaszonym świetle