Nowy Jork, lata 20. XX wieku. Gatsby, milioner wywodzący się z niższych sfer, po 11 latach spotyka swoją wielką miłość, Daisy, z którą wcześniej rozdzieliły go różnice społeczne. Romans wszech czasów, prohibicja, huczne przyjęcia, kostiumy największych kreatorów mody i pogoń za marzeniami w filmie wizjonera kina - Buza Luhrmana (Moulin Rouge!, Romeo i Julia, Elvis). Wielki Gatsby w rytmie nowoczesnej muzyki, zrealizowany w oparciu o klasykę amerykańskiej literatury, to prawdziwa filmowa uczta.
Teatr czy sekta? Sztuka czy przemoc? Członkowie legendarnej grupy teatralnej „Workcenter”, założonej przez Jerzego Grotowskiego, po raz pierwszy tak szczerze opowiadają o swoich doświadczeniach pracy metodami jednego z największych rewolucjonistów polskiego i światowego teatru. Thomas Richards, najważniejszy współpracownik Grotowskiego, po jego śmierci kontynuuje działalność zainicjowaną przez mistrza. W zamkniętym ośrodku pracuje z grupą aktorów, którzy nieustannie są poddawani próbie i przekraczają swoje granice. Czy ośrodek ma szansę przetrwać próbę czasu i nadejście pokolenia wychowanego w rzeczywistości innej od tej, w której tworzył Grotowski?
Darek ma 24 lata i po 10 latach edukacji w szkole dla osób z niepełnosprawnością intelektualną staje u progu dorosłości. Na warsztatach filmowych dostaje kamerę, dzięki czemu może z własnej perspektywy opowiedzieć o ostatnich tygodniach w ukochanym miejscu. W rozważaniach o sprawach błahych i tych, których nie do końca rozumie, towarzyszy mu najlepszy przyjaciel Daniel. Przeżywają świat na swój sposób, a jednocześnie pozwalają widzowi przez chwilę spojrzeć na rzeczywistość ich oczami. To pełna ciepła i humoru opowieść o przyjaźni jako uniwersalnej wartości, która łączy ludzi bez względu na wszelkie różnice i ograniczenia. Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

Dramat/muzyczny,reż. Tomasz Habowski, Polska 2022
wyst: Justyna Święs, Tomasz Włosok, Andrzej Grabowski, Patrycja Volny.
Debiut Tomasza Habowskiego to mocny, nowy głos polskiego kina. Słodko-gorzki jak najlepszy indie popowy kawałek i uderzający w najczulsze struny – tam gdzie miłość spotyka się z kalkulacją, a pasja z karierą. Romantyczne „Piosenki...” zachwycą z pewnością fanów „Frances Ha”, „Once” czy „Przed wschodem słońca”. Ona jest dziewczyną z bloku w małym mieście, on pochodzi z zamożnej, znanej warszawskiej rodziny. Ona kelneruje i śpiewa o tym, co jej w duszy gra, on marzy o wydaniu płyty, którą utarłby nosa sławnemu ojcu-aktorowi. Poznają się, gdy ona obsługuje przyjęcie, na którym on się bawi. Połączy ich miłość do muzyki, rozdzielą ambicje i marzenia. Kruche uczucie, które rodzi się między nimi, cały czas wystawiane jest na próbę: ona wciąż przed nim ucieka, on potrafi łgać jak z nut.
„Piosenki o miłości” śpiewane są w duecie: Święs i świetny w roli pogubionego chłopaka Tomasz Włosok („Boże Ciało”, „Jak zostałem gangsterem. Historia prawdziwa”) tworzą elektryzującą parę, między którą emocje przeskakują jak iskry. Wokół nich orbitują gwiazdy sceny i ekranu, między innymi Andrzej Grabowski, Patrycja Volny, Krzysztof Zalewski, Iga „Ofelia” Krefft. Fantastyczną muzykę do filmu skomponował Kamil „Holden” Kryszak, współpracujący z Marceliną czy duetem Karaś/Rogucki.
Po seansie zapraszamy widzów na dyskusję, którą poprowadzą: Karolina Nowacka – filmoznawczyni i Darek Janiczak – reżyser i realizator filmowy.

Familijny/Fantasy, reż. Katarina Launing, Dubbing, Norwegia/Holandia 2020
wyst: Iver Aunbu Sandemose, Isha Zainab Khan, Anders Baasmo Christiansen.
Dziewięcioletnia Gina potrzebuje kryjówki po ucieczce z ośrodka dla imigrantów. Postanawia spędzić świąteczny czas w domu, którego właściciele wyjechali właśnie na ferie. Mieszkający nieopodal Mortimer podejmuje się doglądania domu podczas nieobecności sąsiadów. Chłopak większość czasu spędza w świecie wirtualnym – o jego popularności i relacjach z rówieśnikami mają świadczyć kolejne polubienia materiałów, które zamieszcza w sieci. Dzieci spotykają się przez przypadek. Choć z pozoru nic je nie łączy, niebawem okazuje się, że mają wspólny cel. W piwnicy odkrywają zagubionego smoka. Czy uda im się znaleźć sposób na to, żeby bezpiecznie wrócił do domu?
Po seansie zapraszamy na dyskusję, którą poprowadzą: Karolina Nowacka i Katarzyna Szczęśniak.

KOLIBER (2 godz. 6 min.)
romans, reż. Francesca Archibugi, Włochy/Francja 2022
obsada: Pierfrancesco Favino, Nanni Moretti, Kasia Smutniak, Bérénice Bejo
Zachwycająca saga florenckiego rodu Carrerów na podstawie bestsellerowej powieści Sandro Veronesiego. Skąpana słońcem Toskania, lata 70-te. Błogie wakacje Carrerów upływają na relaksie w rytmie The Beatles, morskich kąpielach i wystawnych kolacjach. Wszystko się zmienia, gdy najstarszy syn, Marco, poznaje piękną Luisę, która na zawsze zagości w sercu chłopaka, zmieniając losy jego całej rodziny. Przez dekady jesteśmy świadkami pełnego emocji trójkąta miłosnego między Marco, tajemniczą Francuzką a piękną stewardessą. Oczami bohatera śledzimy niebywałe dzieje Carrerów na tle rzymskich uliczek, śródziemnomorskich klifów i paryskich alejek. To epicka podróż poprzez czas, przestrzeń i porywy serca mężczyzny, którego koleje losu stają się żywą kroniką florenckiego rodu na tle 50 lat włoskiej historii.

UŚMIECH LOSU (1 godz. 44 min.)
romans/dramat obycz., reż. Andrzej Jakimowski, Polska/Grecja 2023
obsada: Mateusz Kościukiewicz, Themis Panou, Ifigeneia Tzola, Georgia Papadopoulou
Skąpana w słońcu grecka wyspa, piękna kobieta, rodzinna tajemnica i prawda czekająca na odkrycie. Wszystko to w najnowszym filmie Andrzeja Jakimowskiego („Imagine”, „Sztuczki”, „Zmruż oczy”). Andrzej, fotografik ze Śląska, przybywa na małą grecką wyspę, aby objąć spadek po stryju. Na miejscu okazuje się, że ten zapisał mu w testamencie kamienny szałas oraz położone w cieniu wulkanu pole. Rozczarowany spadkiem Andrzej postanawia jak najszybciej sprzedać odziedziczoną własność i wrócić do kraju. Wcześniej jednak musi odpracować dług, który jego stryj zaciągnął u greckiego sąsiada. Plan i decyzje, które dotychczas wydawały się oczywiste, komplikują się, kiedy Andrzej poznaje Lenę. Piękna Greczynka kompletnie zawróci chłopakowi w głowie, a to, co wydarzy się wkrótce, zmieni jego spojrzenie na świat i zmusi do zadania pytania – co tak naprawdę w życiu jest najważniejsze?

SKĄD DOKĄD (1 godz. 25 min.)
dokumentalny, reż. Maciej Hamela, Polska/Ukraina/Francja 2023
Laureat Nagrody Sieci Kin Studyjnych i Nagrody za Najlepszy Film Polski na Millenium Docs Against Gravity. Początek inwazji Rosji na Ukrainę. Ludzie zawieszeni w czasie i przestrzeni, w obliczu niepewnego tu i teraz, decydują się na porzucenie tego, co mają najcenniejsze i wsiadają bez zastanowienia do zakurzonego vana na obcych rejestracjach. Samochód przemierza tysiące kilometrów, pełniąc rozmaite funkcje: poczekalni, szpitala, schronu, a przede wszystkim przestrzeni do zwierzeń i wyznań, którymi w sposób naturalny zaczynają dzielić się współtowarzysze podróży z przypadku. "Skąd dokąd" to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim "skąd" (звідки / zvidky) i "dokąd" (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.

NIEDŹWIEDZIE NIE ISTNIEJĄ (1 godz. 46 min.)
melodramat, reż. Jafar Panahi, Iran 2022
obsada: Jafar Panahi, Naser Hashemi, Vahid Mobasheri, Mina Kavani
Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na festiwalu w Wenecji, film zrealizowany w tajemnicy przed irańskimi władzami. Jego twórca, Jafar Panahi (Taxi-Teheran), brawurowo poruszając się po dobrze sobie znanym pograniczu fikcji i dokumentu, opowiada o reżyserze (w tej roli on sam), który zaszywa się na prowincji, by stąd nadzorować projekt do którego zdjęcia powstają w pobliskiej Turcji. Wierzy, że z dala od Teheranu zdoła schronić się przed czujnym okiem władzy, ale to życzeniowe myślenie nie wytrzymuje konfrontacji z rzeczywistością. Atmosfera wokół jego zaangażowanego politycznie melodramatu staje się coraz bardziej napięta, na domiar złego niepokój udziela się także mieszkańcom goszczącej reżysera wioski. Na zakurzonych uliczkach groza spotyka absurd, a najlepszą bronią przed tytułowymi niedźwiedziami – których nikt nie widział, lecz wszyscy się ich boją – okazuje się czarny humor. Jafar Panahi, do niedawna więzień reżimu, podejmuje trudne tematy z lekkością i swadą artysty, który doświadczając opresji, pozostaje wewnętrznie wolny.

DOGMAN (1 godz. 53 min.)
dramat, reż. Luc Besson, Francja 2023obsada: Caleb Landry Jones, Jojo T. Gibbs, Christopher Denham, Clemens Schick
Luc Besson powraca z nowym filmem. Czy psy można kochać bardziej od własnej rodziny? Douglas nie ma co do tego wątpliwości. Potworne tortury, którym poddany został jako dziecko przez fundamentalistycznie religijnych ojca i brata, zmieniły go na zawsze. Już jako dorosły Douglas szuka sprawiedliwości, tożsamości i miejsca dla siebie, eksperymentuje i chwyta dzień. Towarzyszą mu w tym wierne psy, które okażą się nie tylko lekarstwem na samotność, ale i świetnymi kompanami w walce z gangiem terroryzującym miasto…

NAPOLEON (2 godz. 38 min.)
biograficzny, reż. Ridley Scott, W.Bryt./USA 2023
obsada: Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Ben Miles, Ludivine Sagnier
Pojawił się znikąd. Podbił wszystko. „Napoleon” w reżyserii Ridleya Scotta to opowieść o nieustępliwej drodze Bonapartego do władzy pokazana przez pryzmat jego uzależniającego związku z jedyną prawdziwa miłością, Józefiną. Ukazuje jego wizjonerską taktykę wojskową i polityczną w połączeniu z jednymi z najbardziej dynamicznych sekwencji bitew, jakie kiedykolwiek nakręcono.
15 – 21 XII
ŚWIATŁONOC (1 godz. 46 min.)
dramat/thriller, reż. Tereza Nvotová, Słowacja/Czechy 2022
obsada: Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Olhová, Iva Bittová
Znakomity, klimatyczny kobiecy dramat z elementami thrillera opowiadający o zabobonach, wierzeniach i ich wpływie na współczesnych ludzi. Z powodu zagadkowego listu Šarlota wraca do rodzinnej wioski w słowackich górach, aby przejąć spadek po zmarłej matce. Miejscowa społeczność, wciąż wierząca w czarownice, traktuje ją podejrzliwie i z uprzedzeniami. Dopiero w wolnomyślicielce Mirze znajduje ona sojuszniczkę i przyjaciółkę, która pomaga poskładać w całość puzzle jej poplątanej biografii, przywołującej traumatyczne wspomnienia. Im bardziej obie kobiety zgłębiają tajemnice wioski, tym bardziej są podejrzewane o czary.

WIELKI WÓZ (1 godz. 37 min.)
dramat obyczajowy, reż. Philippe Garrel, Francja/Szwajcaria 2023
obsada: Louis Garrel, Damien Mongin, Esther Garrel, Léna Garrel
Bohaterami filmu Philippe’a Garrela jest rodzina lalkarzy. Artystyczny talent przechodzi w niej z pokolenia na pokolenia, bo w działalność niewielkiego teatrzyku zaangażowany jest nie tylko Simon, ale też jego matka oraz trójka dorosłych dzieci (w tych rolach wystąpiły dzieci reżysera – Louis, Lena i Esther Garrel). Trupę dopełnia mający poważne malarskie aspiracje Pieter. Pieczołowicie przygotowywane lalkowe spektakle dostarczają wielu wrażeń i uciech dzieciom podczas tournée, jakie grupa odbywa po całym kraju. Działalność rodzinnego przedsięwzięcia układa się dobrze aż do momentu, kiedy podczas jednego z przedstawień Simon dostaje udaru. Co więcej, jego matka zaczyna cierpieć na coraz poważniejszą demencję. Wszystko w jednej chwili spada na barki najmłodszych, którzy nie są na to gotowi, a przy tym poważnie się zastanawiają nad opuszczeniem grupy i pójściem własną drogą. Do tego dochodzą miłosne problemy i rozterki przytrafiające się członkom teatralnej trupy. Film zdobył Srebrnego Niedźwiedzia za najlepszą reżyserię na festiwalu w Berlinie.

20.12, g.17:30 / bilety: 12,00TWARZE AGATY (1 godz. 12 min.)
dokumentalny, reż. Małgorzata Kozera, Polska 2023
Agata jako szesnastolatka usłyszała, że prawdopodobnie w ciągu 2 lat wykrwawi się na śmierć. Tego dnia narodziła się na nowo. 20 lat później ma za sobą ponad 30 operacji twarzy, mieszka w Londynie i jest artystką, która swoje zmagania ze śmiertelną chorobą przekuła w sztukę. Choroba i związany z nią ból nie dają za wygraną, ale pojawiają się coraz bardziej obiecujące sposoby na leczenie. Dla Agaty najważniejszą terapią pozostaje jednak twórczość. Jej twarz wraz z nawrotami naczyniaków ulega kolejnym deformacjom, co staje się jednym z głównych tematów, jakie bohaterka eksploruje w swojej sztuce. Zdobywca Złotego Lajkonika dla najlepszego polskiego pełnometrażowego dokumentu.